A A A
Strona główna / Serwis informacyjny / Aktualności / Spotkanie lubuskich i brandenburskich służb konser...
Aktualności
27 maj 2022
Spotkanie lubuskich i brandenburskich służb konserwatorskich

Rozmiar czcionki
A A A

W dniach 26-27 maja 2022 r. gościliśmy w naszym województwie kolegów konserwatorów z Brandenburgii wraz z Panem Thomasem Drachenbergiem Konserwatorem Kraju Związkowego Brandenburgia.
W ramach trwającej już od wielu lat współpracy wymieniamy pomiędzy sobą doświadczenia, prezentujemy realizacje konserwatorskie po obu stronach granicy, zwiedzamy zabytki i dyskutujemy o realizacjach konserwatorskich w naszym województwie i Brandenburgii. Przygotowany dla kolegów z Niemiec program był bardzo bogaty, obejmował min. zwiedzanie Kożuchowa, gdzie przywitał nas Pan burmistrz Paweł Jagasek, a po zamku oprowadził społeczny opiekun zabytków Pan Zdzisław Szukiełowicz. Obejrzeliśmy również kościół farny, mury obronne i kamienice, kryjące bogate wnętrza i piwnice. Zatrzymaliśmy się przy ratuszu, przebudowanym w latach 60. XX w. wg projektu Michała Witwickiego, który kiedyś często u nas gościł. Następnie udaliśmy się do Szprotawy, gdzie zaopiekował się nami Pan Konserwator Karol Błaszczyk i spotkaliśmy się z władzami miasta. Weszliśmy do ratusza i na jedną z jego dwóch wież, gdzie prowadzono badania, a potem odwiedziliśmy dawny klasztor Magdalenek - wyróżniony, po kompleksowych pracach konserwatorskich i remontowo-budowlanych, w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków "Zabytek Zadbany". Na koniec pełnego wrażeń dnia udaliśmy się do kościoła farnego, w którym systematycznie prowadzone są prace konserwatorskie, w wyniku których m.in. wszystkie ołtarze przywrócone zostały do pierwotnego stanu. Wyeksponowano również odkryte i poddane konserwacji cenne późnorenesansowe epitafium. Odwiedziliśmy również dawny cmentarz ewangelicki- obecnie lapidarium z licznymi nagrobkami i kaplicami.
W kolejnym dniu wizyty zaproponowaliśmy spacer po Zielonej Górze z Panią Izabelą Ciesielską Miejskim Konserwatorem Zabytków. Weszliśmy do ratusza i dawnego kościoła ewangelickiego, który monumentalną bryłą wyróżnia się wśród drewnianych zabytków sakralnych historycznego Śląska. Nie można było pominąć zespołu pałacowo-parkowego w Zatoniu (obecnie w granicach miasta), gdzie w ostatnich latach zabezpieczono ruiny pałacu i przeprowadzono kompleksową rewaloryzację parku, również docenioną w konkursie "Zabytek Zadbany". Goście byli pod wrażeniem nie tylko zrealizowanych tu prac, ale również zaangażowania społeczników, którzy sukcesywnie przywracają pamięć miejscu związanemu z postacią księżnej Doroty Talleyrand-Périgord, o czym barwnie opowiadał Pan Jarosław Skorulski. Potem pojechaliśmy do Bytomia Odrzańskiego, gdzie czekał na nas Pan burmistrz Jacek Sauter, oprowadzając nas po swoim mieście i jego zabytkach. Weszliśmy do dawnego kościoła ewangelickiego, który zaadaptowano na cele kulturalne i magazynów archeologicznych, co przybliżyła nam Pani Alina Jaszewska z Fundacji Archeologicznej. Z wieży kościoła mieliśmy piękny widok na miasto, rynek i ratusz. Następnie poszliśmy do kościoła farnego i ratusza. Tu wyniki prowadzonych badań architektonicznych oraz realizowane prace przybliżył nam Pan Karol Błaszczyk, który do końca nam towarzyszył. Jeszcze wizyta na dawnym cmentarzu ewangelickim, gdzie znajduje się lapidarium z pięknymi nagrobkami z różnych epok i przyszedł czas na podsumowanie... Stwierdzamy, że pomimo granicy, która nas dzieli mamy podobne podejście do działań przy zabytkach, koncentrując się na dążeniu do zachowania ich historycznej substancji. Jednak przystosowanie zabytków do nowych funkcji, jak również ich dostosowanie dla osób o szczególnych potrzebach, czy do różnego rodzaju warunków technicznych, wymaga wprowadzania również współczesnych rozwiązań. Staramy się zawsze je ważyć, mając na względzie dobro zabytku. Czasu było zbyt mało, aby poruszyć wszystkie tematy, ale liczymy na to, że będą ku temu jeszcze inne okazje. Dziękujemy tłumaczowi Panu Jerzemu Bieleżewskiemu, że ułatwił nam pokonanie bariery językowej.

Barbara Bielinis-Kopeć

Galeria
Zobacz również
Żagań - prace konserwatorskie w bibliotece dawnego klasztoru Augustianów
Rozpoczęte zostały badania konserwatorskie oraz prace konserwatorskie...
Ksiądz Olgierd Banaś uhonorowany Odznaką za Zasługi dla Województwa Lubuskiego
Niezmiernie miło nam poinformować, iż w dniu 13 września...
Mechanizm zegara wieżowego
W marcu 2012 r. z budynku na terenie Nowej Soli skradziono mechanizm...