Zakończone zostały prace konserwatorskie i restauratorskie przy południowej partii monumentalnego ołtarza głównego z kościoła parafialnego pw. Matki Bożej Gromnicznej w Kożuchowie.
Rokokowy, datowany na 2 połowę XVIII wieku, monumentalny, architektoniczny ołtarz reprezentuje charakterystyczny dla epoki układ kulisowy. Składa się z dwóch analogicznych części (skrzydeł), ustawionych do siebie pod kątem po południowej i północnej stronie wschodniego okna prezbiterium. Obie części spięte są wieńczącym całość, ażurowym baldachimem o wymiarach 6 x 2 x 7,2 metra. W centrum każdego, mierzącego ponad 16 metrów wysokości skrzydła umieszczony jest wielkoformatowy obraz o wymiarach 3,5 x 2,3 metra autorstwa Georga Lichtenfelsa Starszego. Pochodzące z około 1668 r. płótna są dziełami wcześniejszymi od pozostałych części ołtarza. Wysunięte ku przodowi, rokokowe tabernakulum o wym. 4,1 x 5,8 metra, tak jak pozostałe części ołtarza, dekorowane jest bogatymi złoconymi ornamentami.
Drewniana, dwukondygnacyjna, polichromowana, złocona nastawa, z uwagi na zły stan zachowania, wymagała kompleksowych prac konserwatorskich i restauratorskich. W ramach prac zabezpieczono silnie zdegradowane podłoże drewniane, w tym elementy konstrukcyjne, których uszkodzenia zagrażały stabilności monumentalnej nastawy. Oczyszczono także całą powierzchnię z grubych warstw olejnych przemalowań, które pokrywały wszystkie elementy. Dzięki temu zabiegowi udało się odsłonić pierwotną polichromię i złocenia. Przywrócenie oryginalnej kolorystyki jest najistotniejszą i najbardziej spektakularną zmianą estetyczną. Dotychczasową, zgaszoną kolorystykę w tonacji brązów i zieleni zastąpiły piękne, świeże i intensywne kobaltowe i ultramarynowe błękity połączone z jasnymi, delikatniejszymi smaltami, które stały się idealnym tłem dla odnowionych, złoconych ornamentów oraz zakonserwowanego w 2011 roku i wstawionego w pierwotne miejsce, olbrzymiego płótna z przedstawieniem Chrztu w Jordanie. Dzięki przeprowadzonym pracom można obecnie podziwiać pierwotną formę zakonserwowanej części tego imponującego dzieła.
W ramach konserwacji przeprowadzono także szczegółowe badania obiektu, które pozwoliły na ustalenie i przywrócenie jego pierwotnej formy. Korzystając z czasowego odsłonięcia południowej części wschodniej ściany prezbiterium (dzięki zdemontowaniu niektórych elementów na czas prac) poddano ją badaniom. Dzięki temu odkryto znajdującą się tam polichromię w formie błękitnej kotary, która najprawdopodobniej stanowiła dekorację wokół wcześniejszego ołtarza.
Prace i badania prowadzone były przez konserwatorów zabytków mgr Danutę Bauer i mgr Arkadiusza Wypycha.
Zadanie dofinansowane zostało przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Lubuskiego Wojewódzkiego Konserwatoa Zabytków. Obecnie na konserwację czeka jeszcze m.in. północna strona ołtarza wraz z obrazem oraz rzeźby południowej części.