Zakończono II etap prac konserwatorskich i restauratorskich przy barokowym ołtarzu głównym z kościoła pw. św. Marcina z Tours i Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w pocysterskim opactwie w Gościkowie – Paradyżu. Tegoroczne prace objęły kolejne części dolnej i środkowej partii monumentalnego retabulum, które poddano kompleksowym pracom naprawczo-zabezpieczającym, a następnie konserwatorskim i restauratorskim. Dzięki żmudnej pracy konserwatorów, którzy spod grubych warstw późniejszych przemalowań wydobyli oryginalną, barokową polichromię i złocenia, możemy podziwiać barokowy przepych nastawy. Szczególnie pięknie prezentują się bogato zdobione, złocone, przeszklone szafy relikwiarzowe mieszczące liczne, zgromadzone przez cystersów, cenne relikwie w ozdobnych relikwiarzach. Konserwacja została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Lubuskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Także swą pierwotną formę odzyskało obrotowe, złocone tabernakulum, którego konserwacja została sfinansowana ze środków Niemiecko-Polskiej Fundacji Ochrony Zabytków Kultury.
Odbiorowi prac towarzyszyła kolejna edycja Lubuskich Spotkań z Zabytkami. Na tegorocznej sesji szczegółowo zaprezentowano prace konserwatorskie przy ołtarzu głównym w kościele pw. św. Marcina z Tours i Wniebowzięcia NMP w Paradyżu oraz prace remontowe przy dachu drewnianego kościoła w Chlastawie (gm. Zbąszynek).
Na konserwację czeka górna kondygnacja ołtarza ze zwieńczeniem i górującą nad wnętrzem pocysterskiej bazyliki, ponadnaturalnej wielkości postacią triumfującego świętego Michała Archanioła.
Monumentalny ołtarz główny datowany jest na lata 1736-1739. Kilkunastometrowej wysokości, wielokondygnacyjna nastawa wyszła spod dłuta Johanna Caspara Hennevogel z Neuzelle oraz jego synów, Johanna Wilhelma oraz Christopha. Zdobiące retabulum płótna są dziełem jednego z najwybitniejszych twórców śląskiego baroku, Felixa Antona Schefflera.