Dobiegły końca roboty budowlane wnętrza kościoła pw. św. Andrzeja w Krośnie Odrzańskim. Zakres prac obejmował sufit, ściany oraz posadzkę. Na podstawie przeprowadzonych badań konserwatorskich oraz odkryć dokonanych w trakcie prac, wnętrzu przywrócono oryginalne opracowanie wystroju. Przeprowadzono prace konserwatorskie fragmentu odsłoniętej dekoracji sufitu o motywie rozety, ściany pomalowano laserunkowo w odcieniach jasnej zieleni. Na posadzce ceramicznej zachowanej in situ, ułożono płytki wykonane na wzór historycznych, pozostawiając w centrum nawy fragment w formie krzyża z czarno-białych płytek z lat 20-30. XX w.
Zrealizowano również kolejny etap, dofinansowanych przez Lubuskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, prac konserwatorskich przy historycznej stolarce okiennej. Dębowym oknom z maswerkiem w motywie czteroliścia przywrócono, ustaloną na podstawie badań konserwatorskich, oryginalną kolorystykę kremowej bieli, wzmocniono naruszoną strukturę drewna, zabezpieczono oryginalny materiał. O wcześniejszych etapach prac przy stolarce kościoła informowaliśmy już tutaj https://www.lwkz.pl/web/item/show/id/1990 oraz tutaj https://www.lwkz.pl/web/item/show/id/2020.
Zrealizowano również kolejny etap, dofinansowanych przez Lubuskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, prac konserwatorskich przy historycznej stolarce okiennej. Dębowym oknom z maswerkiem w motywie czteroliścia przywrócono, ustaloną na podstawie badań konserwatorskich, oryginalną kolorystykę kremowej bieli, wzmocniono naruszoną strukturę drewna, zabezpieczono oryginalny materiał. O wcześniejszych etapach prac przy stolarce kościoła informowaliśmy już tutaj https://www.lwkz.pl/web/item/show/id/1990 oraz tutaj https://www.lwkz.pl/web/item/show/id/2020.
Kościół pw. św. Andrzeja w Krośnie Odrzańskim został wzniesiony w latach 1825-1827 według projektu Karla Friedricha Schinkla –berlińskiego architekta, jednego z wybitniejszych twórców stylu klasycystycznego. Zielona kolorystyka wnętrza krośnieńskiego zabytku, uzupełniona dekoracją malarską sufitu oraz jasnokremowymi elementami wyposażenia (m.in. stolarką, ławkami, emporą) stanowią w pełni przemyślany, jednorodny, spójny program artystyczny opracowany przez Schinkla. Miejmy nadzieję, że w przyszłości efekt prac we wnętrzu uzupełniony zostanie nadaniem odpowiedniej kolorystyki na elewacji, która zgodnie z przeprowadzonymi badaniami konserwatorskimi, również była zielona.