W ramach prac konserwatorskich zabytkowych balustrad empor w kościele p.w. Nawiedzenia NMP w Lubsku prowadzonych przez Prof. dr hab. Dariusza Markowskiego przeprowadzono kompleksowe badania nawarstwień polichromii pozwalające określić występowanie i stan zachowania oryginalnych dekoracji malarskich, ilość warstw przemalowań oraz określić zakres prac konserwatorsko-restauratorskich.
Przyjęta metodyka badawcza uwzględniała zarówno wykonanie odkrywek pasowych i schodkowych jak również analizę przekrojów stratygraficznych próbek.
Na podstawie badań określono pierwotną kolorystykę poszczególnych elementów balustrad oraz ilość i kolorystykę warstw wtórnych. Stwierdzono występowanie dekoracji roślinnych zarówno na balustradzie empory organowej (kwatery) jak również pozostałych balustradach balkonów bocznych (partie środkowe).
Badania wykazały zróżnicowany układ warstw przemalowań. W przypadku empory organowej były to 3 chronologiczne warstwy przemalowań, powtarzające się niemal na wszystkich elementach – pomarańczowa, kremowa oraz biała lub różowa (wszystkie warstwy monochromatyczne, wykonane w technice olejnej).
W przypadku balustrad empor bocznych stwierdzono występowanie na gzymsach 2 warstw przemalowań – zielonej i białej (warstwy monochromatyczne, wykonane w technice olejnej). Część środkowa balustrad empory północnej posiadała 4 warstwy przemalowań – białą, czarną z napisami w języku niemieckim (4) powstałą ok. 1940 roku, zieloną (6) oraz białą i różową (7) (wszystkie warstwy monochromatyczna, wykonane w technice olejnej).
W przypadku balustrad empory południowej stwierdzono występowanie dodatkowo warstwa ugrowej z dekoracją – zygzaki (5), wykonanej w technice olejnej, powstałej w latach 70 XX wieku.
W ramach prac badawczych rozpoznano również pierwotną kolorystykę oraz ilość i charakter warstw przemalowań empory (późniejszej) zamocowanej pośrodku balkonów empory północnej. Stwierdzono występowanie na oryginale 6 warstw przemalowań – szarej, białej, czarnej, pomarańczowej, zielonej oraz białej lub różowej. Wszystkie warstwy określono jako monochromatyczne, wykonane w technice olejnej.
Na podstawie przeprowadzonych badań zaproponowano dalszy przebieg prac konserwatorskich mających na celu przywrócenie pierwotnego wyglądu balustrad empor.