Zakończony został remont zabytkowego wiaduktu kolejowego zlokalizowanego na linii kolejowej 358 (Zbąszynek-Gubin) w kilometrze 1,488 w obrębie Kosieczyn, gm. Zbąszynek, Ww. wiadukt wpisany został do rejestru zabytków pod nr L-862/A decyzją Lubuskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 02.06.2021 r.
W zakresie robót budowlanych wykonano m.in.:
- oczyszczenie betonowych powierzchni przyczółków i filarów, a następnie naprawę zarysowań, uzupełnienie ubytków betonu;
- oczyszczenie konstrukcji stalowej oraz łożysk i przegubów,
- wymianę skorodowanych nitów, naprawę i konserwację łożysk i przegubów;
- malowanie konstrukcji stalowej;
- oczyszczenie skarp i stref najazdowych wraz z ich wzmocnieniem w obrębie podpór.
Wiadukt, wybudowany w latach 20. XX w, zaprojektowany został przez zielonogórską Fabrykę Mostów i Konstrukcji Stalowych, której właścicielem był Georg Beuchelt. Zlokalizowany jest na historycznej linii Kolei Marchijsko-Poznańskiej, obecnie linii kolejowej Zbąszynek – Gubin.
Jest to budowla dwuprzęsłowa o długości 46,6 m, wzniesiona w systemie gerberowskim z przęsłem ciągłym, przegubowym, posadowiona na żelbetonowych przyczółkach i filarach. Konstrukcję pomostu tworzy ruszt poprzecznicowo-podłużnicowy. Blachownicowe dźwigary główne połączone są przegubowo w systemie samoczynnego uciągu przęseł. Poszczególne elementy stalowe zespolone zostały za pomocą nitów. Na zewnątrz dźwigarów głównych znajdują się obustronnie chodniki zabezpieczone na skraju stalową balustradą. Elementy betonowe posiadają fakturowo opracowaną powierzchnię nawiązującą do stylu Art déco.
Wiadukt ten jest szczególnym obiektem inżynieryjnym ze względu na zastosowane rzadko spotykane przegubowe połączenie blachownic w ww. systemie wspornikowym Gerbera.
Alicja Duda