Szukaj

Polityka prywatności
projekt i realizacja Carbo Media

Gotycko-renesansowy kielich mszalny z 1615 r.

Miejsce kradzieży/ zaginięcia: kościół parafialny pw. Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny w miejscowości Pyrzany,  gm. Witnica, pow. gorzowski, woj. lubuskie


Autor / warsztat: warsztat działający na Kresach Wschodnich  (warsztat lwowski?)


Czas powstania: 1615 r.  


Materiał/ technika: srebro złocone, techniki złotnicze


Wymiary: wysokość –  około 20 cm, średnica stopy – około 68 cm


Opis:  Naczynie o cechach stylu gotyckiego i renesansowego.  Stopa kielicha sześciolistna wyniesiona  na gładkiej kryzie i dekorowanym cokoliku.  Na stopie napis: „XXXIII Podh.”. Poszczególne pola stopy obwiedzione gładką bordiurą. Pięć pól stopy wypełnia grawerowana dekoracja w postaci symetrycznie zakomponowanej plecionki  o stylizowanych motywach roślinnych. Powierzchnia plecionki szrafowana.  Na szóstym polu  grawerowana para herbów fundatorów kielicha, pod którymi wyryta jest data „1615”. Herby w ukłonie heradycznym. Tarcze turniejowe z wycięciem na kopię. W dolnej partii tarczy usytuowanej po prawej stronie trzy pary falistych linii w pas, powyżej sześciopłatkowy kwiat. Takiż sam kwiat w klejnocie nad hełmem, trzymany przez parę rąk zgiętych w łokciach. Godło tarczy po lewej stronie stanową trzy (?) faliste linie w  pas, w których stronę skierowane są pąkiem trzy kwiaty wyrastające na łodyżce od dołu i od  dwóch górnych naroży tarczy. W klejnocie nad hełmem, trzymane przez parę rąk zgiętych w łokciach, takież same kwiaty (?). Na sąsiednim polu po lewej stronie przymocowany odlany krzyż łaciński z postacią Chrystusa..   Tulejka kielicha wysoka, sześcioboczna.  Wydzielony sześciobocznym talerzykiem sześcioboczny trzon kielicha dekorowany jest pojedynczymi,  minuskułowymi literami na szrafowanym tle. Poniżej nodusa litery  układają się w słowo "maria", powyżej – w słowo "gloria". Puklowany nodus w kształcie spłaszczonej kuli z  sześcioma rombowymi guzami, z których każdy ozdobiony jest motywem pojedynczej,  uskrzydlonej główki anielskiej. Na wierzchu i spodzie nodusa repusowane płatki dekorowane motywem maswerku. Gładka, głęboka czara kielicha o rozchylonym brzegu, ujęta  od dołu niewielkim koszyczkiem o wklęsło-wypukłej krawędzi. Srebro złocone, kute, repusowane z elementami odlewanymi i grawerowanymi.   Brak informacji na temat ewentualnych znaków złotniczych wybitych na naczyniu.
Kielich został przywieziony do Pyrzan w 1945 r.  wraz z całym wyposażeniem ruchomym kościoła we wsi Kozaki (ob. Ukraina) koło Lwowa.


Nr rejestru zabytków: obiekt ujęty w wojewódzkiej ewidencji zabytków


Bibliografia:  
Maraśkiewicz Z., Pyrzany, kościół parafialny pw. Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny – Kielich mszalny z pateną, karta ewidencyjna zabytku, 1987.


Informacje na temat przewiezienia wyposażenia ruchomego ( w tym kielichów) kościoła w Kozakach (ob. Ukraina) do Pyrzan w 1945 r. znajdują się m.in. na stronie internetowej: http://archiwumkresowe.pl/zyl-z-wsia-zyl-wsia-zyl-parafia-ks-michal-krall-na-fotografiach-ze-zbiorow-henryka-stojanowskiego/


Okoliczności  kradzieży / zaginięcia: kradzież


Data utraty: pomiędzy 01.01.1994 r. a 31.12.1995 r.(?)


Nr karty w Krajowym wykazie zabytków skradzionych…:  12023


Uwagi:  wraz z kielichem ukradziono przynależną doń, późniejszą patenę

Osoby posiadające informacje na temat skradzionego obiektu proszone są  o przekazanie ich Lubuskiej Policji, bądź Lubuskiemu Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków.
 

Zobacz również

Komplet sześciu barokowych świeczników ołtarzowych

Miejsce kradzieży/ zaginięcia: kościół fil. pw. św. Klemensa w miejscowości Borów Polski, gm. Nowe Miasteczko, pow. nowosolski, woj. lubuskie Autor

Skarb ze Szprotawy wśród 10 najważniejszych odkryć polskiej archeologii 2023 r.!

Kwartalnik „Archeologia Żywa” ogłosił niedawno wyniki plebiscytu 10 najważniejszych odkryć polskiej archeologii 2023. Archeologiczne Sensacje 2023. Niezmiernie miło jest nam

Konkurs „Zabytek Zadbany” edycja 2024

Trwa kolejna edycja konkursu „Zabytek Zadbany”.  Jest to doroczny konkurs Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Generalnego Konserwatora Zabytków, którego

Skip to content