Szukaj

Polityka prywatności
projekt i realizacja Carbo Media

Most kolejowy w Smolnie Wielkim wpisany do rejestru zabytków

Most kolejowy na trasie nieczynnej już linii nr 357 (relacji Sulechów-Luboń) nad rzeką Obrzycą w miejscowości Smolno Wielkie (pow. zielonogórski) został wpisany do rejestru zabytków. Jednoprzęsłowy  stalowy most kolejowy posadowiono na betonowych przyczółkach. Jego konstrukcję zaprojektowano i wykonano w 1905 r. w zielonogórskiej Fabryce Mostów i Konstrukcji Stalowych należącej do Georga Beuchelta.
Elementy nośne konstrukcji stanowią dwie kratownice w kształcie wydłużonego trapezu. Kratownice od spodu połączono nitami z wykorzystaniem przewiązek z blach scalonych za pomocą nitów poprzecznymi płaskownikami i kątownikami. W środkowej części mostu poprowadzono dwie podłużnice z odcinków dwuteowników przynitowanych do elementów poprzecznych konstrukcji mostu. Podłużnice konstrukcji nośnej położone są na stalowych rolkach na betonowych przyczółkach. Boki mostu tworzą poziome, pionowe i ukośne elementy stalowe w formie dwuteowników scalonych
z podłużnicami, z wykorzystaniem dodatkowych blach i licznych nitów. Konstrukcja ta została połączona nitami z poprzecznymi elementami formą trójkątów z blach i kątowników. Od zewnątrz po obu stronach mostu znajdują się barierki ze stalowych ceowników. Most jest pozbawiony szyn kolejowych, podobnie jak prowadzący do niego nasyp. Na całej długości konstrukcji stalowej zachowano drewniane podkłady. Stan techniczny konstrukcji mostu oraz jego betonowych przyczółków jest dobry. Zachowane zostały wszystkie oryginalne elementy stalowe. Za objęciem ochroną prawną przemawia m.in. autentyczności i integralności mostu przejawiająca się zachowaniem oryginalnej struktury zabytku oraz układu przestrzennego (obiekt inżynieryjny i ukształtowanie terenu są nadal czytelne). Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, iż most wyprodukowano w zakładach G. Beuchleta, które budowały mosty, wiadukty, hale dworcowe i inne konstrukcje stalowe, m.in. mosty we Wrocławiu (Most Grunwaldzki), Poznaniu, Gorzowie Wlk., Frankfurcie, Berlinie, Kłodzku, dworzec w Poznaniu, zadaszenia ogrodu zoologicznego we Wrocławiu. Poza Niemcami znaczącymi obiektami wybudowanymi przez jego firmę Beuchelta są linia kolejowa Bagdad-Damaszek, palmiarnia w Bukareszcie, hala targowa w Focşani oraz zabudowa portu Haidar Pacha w Stambule. W latach rozkwitu (1876–1926) wybudowano  94 mosty na całym biegu Odry i na rzekach do niej wpadających, a kolejne 403 mosty drogowe i kolejowe na terenie całych Niemiec.
 

Zobacz również

Sieniawa Żarska - płyta nagrobna Sophii Benigny von Unruh zm. 1611

Późnorenesansowa płyta nagrobna Sophii Benigny  von Unruh zm. 1611 r. po narodzeniu

  Miejsce kradzieży/ zaginięcia: kościół parafialny pw. świętych Apostołów Piotra i Pawła w Sieniawie Żarskiej,  gm. wiejska Żary, pow. żarski Autor

Gębice kościół - płyta nagrobna Christiny von Schöneich z d. Panwitz fot. 1967

Odzyskanie renesansowej płyty nagrobnej Christiny von Schöneich skradzionej w 1999 r. z kościoła w Gębicach

W dniu 22.08.2024 r. policjanci z Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie odzyskali  renesansową płytę nagrobną  Christiny von Schöneich z domu

Nowa Sól - fara -wieczna lampa

Barokowa, srebrna wieczna lampa

Miejsce kradzieży/ zaginięcia: kościół parafialny pw. . św. Michała Archanioła w miejscowości Nowa Sól,  gm. Nowa Sól, pow. nowosolski. Autor

Table of Contents

Skip to content