Szukaj

Polityka prywatności
projekt i realizacja Carbo Media

Obraz „Magdalenki adorujące hostię”

Szprotawa - obraz Magdalenki adorujące hostię

Miejsce kradzieży/ zaginięcia: kościół par. pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w miejscowości Szprotawa, pow. szprotawski, woj. lubuskie.

Autor / warsztat: warsztat śląski

Czas powstania: XVII/XVIII w.

Materiał / technika: farby olejne na desce

Wymiary: wysokość około 35 cm, szerokość około 54 cm

Opis:   Obraz  o owalnym kształcie, wykonany w technice olejnej  na desce, oprawiony w drewnianą, dekorowaną snycersko, malowaną i złoconą ramę. Obraz był umieszczony w predelli ołtarza bocznego pw. Czternastu Wspomożycieli (ob. Matki Bożej Nieustającej Pomocy) Ołtarz ten po II wojnie światowej znajdował się na chórze zakonnym i dopiero pod koniec XX w. został przeniesiony do nawy.

Na obrazie ukazano scenę cudu z hostią, który miał się wydarzyć w Szprotawie podczas oktawy Bożego Ciała w 1558 r. Legenda ta została opisane m.in. przez Felixa Matuszkiewicza w historii miasta oraz Clemensa Baiera w książce na temat kościoła farnego w Szprotawie.  Konsekrowana hostia zniknęła z ołtarza, przy którym głosił kazanie kapłan wątpiący w możliwość przemiany chleba w Ciało Chrystusa, i pojawiła się, otoczona glorią,  nad pagórkiem nieopodal terenu  bractwa strzeleckiego, blisko miejsca, gdzie później na pamiątkę cudu wzniesiono kaplicę Bożego Ciała, a następnie kościół, rozebrany w l. 60. XX w.  Na wieść o cudzie na miejsce udała się procesja duchowieństwa, która jednak nie wybłagała przebaczenia. Następnie na wzgórze udały się zakonnice ze Zgromadzenia Sióstr św. Marii Magdaleny od Pokuty ze swą przeoryszą Barbarą von Schönaich, które oddały cześć hostii. Hostia opadła na welon przeoryszy.  Jeden z księży zaniósł ją następnie do kościoła i złożył w tabernakulum ołtarza, jednak już następnego dnia hostia leżała na ołtarzu chóru zakonnego, kolejnego dnia także tam wróciła. Od tego czasu hostia była przechowywana na ołtarzu chóru zakonnego.

Zaginiony (skradziony?) obraz z predelli ołtarza przedstawia scenę modlitwy magdalenek. Na pagórku, na tle widocznych w oddali drzew, klęczy grupa zakonnic (po lewej stronie trzy postaci, po prawej – dwie). Ponad nimi unosi się hostia ujęta glorią. Siostry magdalenki odziane są w `białe habity ze szkaplerzem, na głowach mają czarne welony z białą obwódką. Przedstawiona pośrodku po lewej stronie, przeorysza – Barbara von Schönaich trzyma w wyciągniętych dłoniach  biały welon, na którym unosi się cudowna hostia.

Nr rejestru zabytków / ewidencja: obraz ujęty w wojewódzkiej ewidencji zabytków.

Bibliografia: Baier C., Geschichte der Stadtpfarkirche ehemal, Klosterkirche der Magdalerinnen zu Sprottau, Breslau 1932-34, s. 89-90; Predella – „Magdalenki adorujące hostię”, karta ewidencyjna, 1964; Matuszkiewicz F., Geschichte der Stadt Sprottau, Sprottau 1908,  s. 193; Matuszkiewicz F., Historia Szprotawy, Szprotawa 2010, s. 271-272.

Okoliczności  kradzieży / zaginięcia: nieustalone

Data utraty: między 15.07.1982 r., a 07.07.1989 r.

Nr karty w Krajowym wykazie zabytków skradzionych…: 12102

Osoby posiadające informacje na temat skradzionych obiektów proszone są  o przekazanie ich Lubuskiej Policji, bądź Lubuskiemu Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków.

Kamila Domagalska

Zobacz również

Borów Polski - chorągiew procesyjna - św. Jan Ewangelista fot. 1967 r

Barokowy obraz z przedstawieniem św. Jana Ewangelisty dekorujący chorągiew  procesyjną

Miejsce kradzieży/ zaginięcia: kościół filialny pw. św. Klemensa w miejscowości Borów Polski,  gm. Nowe Miasteczko, pow. nowosolski Autor / warsztat: warsztat śląski

Rokitno – bazylika mniejsza pw. Matki Bożej Rokitniańskiej

„Rokitno – Sanktuarium Matki Bożej Rokitniańskiej”  uznane za pomnik historii rozporządzeniem Prezydenta RP

Rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 20 listopada 2024 r. (Dz.U. z 2024 r., 1734)  „Rokitno – Sanktuarium Matki Bożej

Międzyrzecz - zamek

„Międzyrzecz – zamek piastowski z zespołem dworsko- parkowym” uznany rozporządzeniem Prezydenta RP za pomnik historii

Rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 13 listopada 2024 r. „Międzyrzecz – zamek piastowski z zespołem dworsko- parkowym” został uznany

Zobacz również

Skip to content