Szukaj

Polityka prywatności
projekt i realizacja Carbo Media

Obraz „Magdalenki adorujące hostię”

Miejsce kradzieży/ zaginięcia: kościół par. pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w miejscowości Szprotawa, pow. szprotawski, woj. lubuskie.

Autor / warsztat: warsztat śląski

Czas powstania: XVII/XVIII w.  

Materiał / technika: farby olejne na desce

Wymiary: wysokość około 35 cm, szerokość około 54 cm

Opis:  
Obraz  o owalnym kształcie, wykonany w technice olejnej  na desce, oprawiony w drewnianą, dekorowaną snycersko, malowaną i złoconą ramę. Obraz był umieszczony w predelli ołtarza bocznego pw. Czternastu Wspomożycieli (ob. Matki Bożej Nieustającej Pomocy) Ołtarz ten po II wojnie światowej znajdował się na chórze zakonnym i dopiero pod koniec XX w. został przeniesiony do nawy.

Na obrazie ukazano scenę cudu z hostią, który miał się wydarzyć w Szprotawie podczas oktawy Bożego Ciała w 1558 r. Legenda ta została opisane m.in. przez Felixa Matuszkiewicza w historii miasta oraz Clemensa Baiera w książce na temat kościoła farnego w Szprotawie.  Konsekrowana hostia zniknęła z ołtarza, przy którym głosił kazanie kapłan wątpiący w możliwość przemiany chleba w Ciało Chrystusa, i pojawiła się, otoczona glorią,  nad pagórkiem nieopodal terenu  bractwa strzeleckiego, blisko miejsca, gdzie później na pamiątkę cudu wzniesiono kaplicę Bożego Ciała, a następnie kościół, rozebrany w l. 60. XX w.  Na wieść o cudzie na miejsce udała się procesja duchowieństwa, która jednak nie wybłagała przebaczenia. Następnie na wzgórze udały się zakonnice ze Zgromadzenia Sióstr św. Marii Magdaleny od Pokuty ze swą przeoryszą Barbarą von Schönaich, które oddały cześć hostii. Hostia opadła na welon przeoryszy.  Jeden z księży zaniósł ją następnie do kościoła i złożył w tabernakulum ołtarza, jednak już następnego dnia hostia leżała na ołtarzu chóru zakonnego, kolejnego dnia także tam wróciła. Od tego czasu hostia była przechowywana na ołtarzu chóru zakonnego.   
 

Zaginiony (skradziony?) obraz z predelli ołtarza przedstawia scenę modlitwy magdalenek. Na pagórku, na tle widocznych w oddali drzew, klęczy grupa zakonnic (po lewej stronie trzy postaci, po prawej – dwie). Ponad nimi unosi się hostia ujęta glorią. Siostry magdalenki odziane są w `białe habity ze szkaplerzem, na głowach mają czarne welony z białą obwódką. Przedstawiona pośrodku po lewej stronie, przeorysza – Barbara von Schönaich trzyma w wyciągniętych dłoniach  biały welon, na którym unosi się cudowna hostia.

Nr rejestru zabytków / ewidencja: obraz ujęty w wojewódzkiej ewidencji zabytków.

Bibliografia:  
Baier C., Geschichte der Stadtpfarkirche ehemal, Klosterkirche der Magdalerinnen zu Sprottau, Breslau 1932-34, s. 89-90;
Predella – „Magdalenki adorujące hostię”, karta ewidencyjna, 1964;  
Matuszkiewicz F., Geschichte der Stadt Sprottau, Sprottau 1908,  s. 193;
Matuszkiewicz F., Historia Szprotawy, Szprotawa 2010, s. 271-272.
 

Okoliczności  kradzieży / zaginięcia: nieustalone
 

Data utraty: między 15.07.1982 r., a 07.07.1989 r.

Nr karty w Krajowym wykazie zabytków skradzionych…: 12102

Osoby posiadające informacje na temat skradzionych obiektów proszone są  o przekazanie ich Lubuskiej Policji, bądź Lubuskiemu Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków.
 

Zobacz również

Komplet sześciu barokowych świeczników ołtarzowych

Miejsce kradzieży/ zaginięcia: kościół fil. pw. św. Klemensa w miejscowości Borów Polski, gm. Nowe Miasteczko, pow. nowosolski, woj. lubuskie Autor

Skarb ze Szprotawy wśród 10 najważniejszych odkryć polskiej archeologii 2023 r.!

Kwartalnik „Archeologia Żywa” ogłosił niedawno wyniki plebiscytu 10 najważniejszych odkryć polskiej archeologii 2023. Archeologiczne Sensacje 2023. Niezmiernie miło jest nam

Konkurs „Zabytek Zadbany” edycja 2024

Trwa kolejna edycja konkursu „Zabytek Zadbany”.  Jest to doroczny konkurs Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Generalnego Konserwatora Zabytków, którego

Skip to content