W dniach 12-21 sierpnia 2016 roku w kościele pw. Św. Marcina z Tours w zespole dawnego opactwa cystersów zabrzmiała muzyka dawna w wykonaniu znakomitych artystów z Polski i z zagranicy. Po raz czternasty Zielonogórsko-Gorzowskie Wyższe Seminarium Duchowne w Gościkowie-Paradyżu gościnnie otworzyło swoje podwoje dla turystów i melomanów, którzy tłumnie przybywają na organizowany tu corocznie latem festiwal. Oprócz wspaniałej muzyki uwagę zwraca wnętrze świątyni, które w ostatnich latach poddano pracom konserwatorsko-restauratorskim, przywracając jej wspaniały wystrój z epoki baroku, uczytelniając i eksponując jednocześnie odkryte w trakcie badań konserwatorskich ślady wystroju z epok wcześniejszych.
Wnętrze świątyni przyozdobili wybitni mistrzowie epoki baroku. Sięgający 17 m wysokości monumentalny ołtarz główny z 1739 r. stanowi dzieło wysokiej klasy artystycznej. Reprezentuje dwukondygnacyjny typ retabulum, którego centralną część wypełniają obrazy, a zwieńczenie stanowi baldachim i grupy figuralne. Całość tworzy dynamiczną kompozycję o wklęsło-wypukłych strukturach, z bogatą dekoracją figuralną i ornamentalną, rozwiniętą na wzór teatralnej scenografii, wpisującej się w przestrzeń prezbiterium. Ołtarz ozdobiły wspaniałe płótna jednego z najwybitniejszych twórców śląskiego baroku, pochodzącego z Wrocławia Felixa Antona Schefflera (1701-1760), który pracował m.in. dla cystersów z Lubiąża, Krzeszowa, Brna, Lubawy i Chełmska Śląskiego oraz innych zgromadzeń. Za styl, który cechuje liryzm, jasne i świetliste barwy oraz dynamizm kompozycji o układach diagonalnych, zwany bywa śląskim Rafaelem. Wszystkie te walory reprezentują paradyskie płótna mistrza – obraz z przedstawieniem „Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny” w centralnej części retabulum oraz „Apoteoza św. Marcina” – w zwieńczeniu. Dekoracje rzeźbiarskie wyszły spod dłuta Johanna Caspara Hennevogla i jego synów, Johanna Wilhelma oraz Christopha, którzy działali w cysterskim kościele w Neuzelle. W ostatnich latach ołtarz poddawany jest pracom konserwatorskim, które z uwagi na znaczne koszty rozłożone zostały na etapy, stąd wynika niedogodność w ekspozycji ołtarza, wynikająca z jego przesłonięcia rusztowaniami. Mamy nadzieję, że prace te dobrną do finału w przyszłym roku i ponownie będziemy mogli podziwiać to wybitne dzieło sztuki.
Wnętrze świątyni przyozdobili wybitni mistrzowie epoki baroku. Sięgający 17 m wysokości monumentalny ołtarz główny z 1739 r. stanowi dzieło wysokiej klasy artystycznej. Reprezentuje dwukondygnacyjny typ retabulum, którego centralną część wypełniają obrazy, a zwieńczenie stanowi baldachim i grupy figuralne. Całość tworzy dynamiczną kompozycję o wklęsło-wypukłych strukturach, z bogatą dekoracją figuralną i ornamentalną, rozwiniętą na wzór teatralnej scenografii, wpisującej się w przestrzeń prezbiterium. Ołtarz ozdobiły wspaniałe płótna jednego z najwybitniejszych twórców śląskiego baroku, pochodzącego z Wrocławia Felixa Antona Schefflera (1701-1760), który pracował m.in. dla cystersów z Lubiąża, Krzeszowa, Brna, Lubawy i Chełmska Śląskiego oraz innych zgromadzeń. Za styl, który cechuje liryzm, jasne i świetliste barwy oraz dynamizm kompozycji o układach diagonalnych, zwany bywa śląskim Rafaelem. Wszystkie te walory reprezentują paradyskie płótna mistrza – obraz z przedstawieniem „Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny” w centralnej części retabulum oraz „Apoteoza św. Marcina” – w zwieńczeniu. Dekoracje rzeźbiarskie wyszły spod dłuta Johanna Caspara Hennevogla i jego synów, Johanna Wilhelma oraz Christopha, którzy działali w cysterskim kościele w Neuzelle. W ostatnich latach ołtarz poddawany jest pracom konserwatorskim, które z uwagi na znaczne koszty rozłożone zostały na etapy, stąd wynika niedogodność w ekspozycji ołtarza, wynikająca z jego przesłonięcia rusztowaniami. Mamy nadzieję, że prace te dobrną do finału w przyszłym roku i ponownie będziemy mogli podziwiać to wybitne dzieło sztuki.