Szukaj

Polityka prywatności
projekt i realizacja Carbo Media

Życzenia świąteczne

Życząc wszystkim dobrych, spokojnych świat Wielkanocy pragniemy przypomnieć jeszcze o dwóch dziełach, dla których inspiracją była Męka Pańska. Wracamy więc do Żagania, do dawnego opactwa kanoników regularnych reguły św. Augustyna i kościoła pw. Wniebowzięcia NMP. Barokowy charakter świątyni, odbudowanej po pożarze z 1730 r. z inicjatywy opata S. T. Rihla, nadał architekt Martin Frantz, sztukator Johann Wentzel Näberle oraz lokalnie działający malarz Christian Conrad Młodszy. To jego dziełem jest malarski wystrój świątyni  i monumentalna kompozycja przedstawiająca „Ukrzyżowanie Chrystusa” na ścianie ponad łukiem tęczowym, oddzielającej korpus nawowy od prezbiterium kościoła. Pomimo znacznych rozmiarów ginie w półmroku i dostrzegamy ją dopiero, gdy zbliżymy się ku prezbiterium. Warto przez chwilę skoncentrować uwagę na Chrystusie, emanującym  spokojem pomimo cierpienia, który z krzyża głosi testament swojej Matce i św. Janowi Ewangeliście. Ich postaci przedstawiono w pełnych dynamizmu  pozach, oddających dramatyzm tego wydarzenia, podobnie jak zanoszącą się płaczem św. Marię Magdalenę, klęczącą pod krzyżem. Jest to harmonijna, a jednocześnie pełna dynamizmu kompozycja, wyważona kolorystycznie, z niemal kaligraficznie przedstawionymi postaciami.
Tuż obok, po lewej stronie łuku tęczowego, znajduje się barokowy ołtarz „Miłosierdzia”, w zwieńczeniu którego umieszczono obraz olejny na płótnie z przedstawieniem „Modlitwy Chrystusa w Ogrójcu”. W świetle prowadzonych w ostatnich latach badań prof. A. Kozieła dzieło to przypisane zostało  wybitnemu śląskiemu artyście Georgowi Wilhelmowi Neunhertzowi, który działał tu w 1736 r. Jak się okazało, namalował w tym czasie nie tylko sklepienie klasztornej biblioteki, ale również trzy obrazy znajdujące się w nastawach ołtarzy umieszczonych w świątyni. Jednym z nich jest pełna liryzmu scena Modlitwy Chrystusa w Ogrójcu. Pięknie wyważona, diagonalnie rozwinięta kompozycja, przedstawia pełną spokoju postać Chrystusa, który w modlitewnym uniesieniu wznosi wzrok ku górze.  Trzymany przez anioła kielich jest zapowiedzią Męki Pańskiej. Postać anioła przedstawiona została w pełnej dynamizmu pozie, co podkreślają rozwiane włosy i szaty. Polecam gorąco uwadze ten piękny obraz.
W imieniu współpracowników i swoim życzę Państwu radosnych świat i zachęcam do odwiedzania takich magicznych miejsc w naszym regionie.
 

 

Zobacz również

Sieniawa Żarska - płyta nagrobna Sophii Benigny von Unruh zm. 1611

Późnorenesansowa płyta nagrobna Sophii Benigny  von Unruh zm. 1611 r. po narodzeniu

  Miejsce kradzieży/ zaginięcia: kościół parafialny pw. świętych Apostołów Piotra i Pawła w Sieniawie Żarskiej,  gm. wiejska Żary, pow. żarski Autor

Rokitno - szkolenie służb konserwatorskich - 2024

Szkolenie służb konserwatorskich w Rokitnie

W ramach szkoleń służb konserwatorskich, na które zapraszamy samorządowych konserwatorów zabytków i powiatowych inspektorów nadzoru budowlanego, spotkaliśmy się w dniach

Gębice kościół - płyta nagrobna Christiny von Schöneich z d. Panwitz fot. 1967

Odzyskanie renesansowej płyty nagrobnej Christiny von Schöneich skradzionej w 1999 r. z kościoła w Gębicach

W dniu 22.08.2024 r. policjanci z Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie odzyskali  renesansową płytę nagrobną  Christiny von Schöneich z domu

Table of Contents

Skip to content