Menu
Strona główna » Zabytki techniki
Zbudowany w 1764, jest budowlą drewnianą, konstrukcji słupowej, typu koźlak.
Jest to jedyny w Polsce ruchomy most podnoszony. Zbudowany został w 1927 na kanale portowym. W 1996 ręczny mechanizm podnoszenia zastąpiono elektrycznym.
Związany z linią kolejową Międzyrzecz – Toporów, powstał w 1909, przerzucony nad wąwozem, będącym dziś ulicą Mostową. Zbudowany z cegły, ma kształt trzyarkadowej smukłej budowli, wpisanej malowniczo w otoczenie.
Na wzgórzu po zachodniej stronie wsi zachowały się trzy drewniane wiatraki typu koźlak z 1705, 1817 i z pocz. XIX w.
Zbudowany w pocz. XIX w., drewniany, konstrukcji słupowej, typu koźlak, zachowany w dobrym stanie.
Obecnie dom mieszkalny, zbudowany w poł. XVIII w., murowany, prostokątny w planie, dwutraktowy, nakryty dachem mansardowym. Część wnętrz ma stropy belkowe.
Położony przy ul. Polnej 5, wzniesiony w pocz. XIX w., jest budynkiem drewnianym, konstrukcji typu koźlak. Zachowany bez skrzydeł.
Zbudowany w 1826 w konstrukcji szkieletowej, pierwotnie wodny, w latach 30. XX w. przestawiony na napęd elektryczny. Wzniesiony jest na rzucie prostokąta, parterowy, nakryty wysokim dachem naczółkowym. Składa się z części mieszkalnej i gospodarczej, w której zachowane są urządzenia młyńskie. Młyn jest siedzibą oddziału Muzeum Lubuskiego w Gorzowie Wlkp. i
Wzniesiony został po 1843 w konstrukcji szkieletowej, na miejscu klasztornego młyna słodowego. Jest prostokątny w rzucie, parterowy, nakryty dachem naczółkowym.
W 2014 roku objęto ochroną prawną poprzez wpis do rejestru zabytków województwa lubuskiego kolejową wieżę ciśnień w miejscowości ZBĄSZYNEK. Będąca własnością Polskich Kolei Państwowych S.A. wieża ciśnień powstała na potrzeby utworzonego po I wojnie światowej, nowego, ważnego, granicznego węzła kolejowego, jakim stał się Zbąszynek, założony w latach 1922-1930, wg projektu