22 sierpnia Lubuski Wojewódzki Konserwator Zabytków włączył do wojewódzkiej ewidencji zabytków 3 zespoły linii kolejowych. Linię relacji Wrocław Muchobór nr 275 na odcinku Leszno Górne – Gubinek (1844-1846), linię relacji Jelenia Góra – Żagań nr 283 na odcinku Łozy – Żagań (1905-1910) oraz linię relacji Wolsztyn – Żagań nr 371 na odcinku Kolsko – Żagań (1889-1908). Co ciekawe, historyczny fragment tej linii na odcinku Łozy – Żagań wiąże się z niezwykle ważnym zdarzeniem historycznym – słynną "wielką ucieczką” ze Stalagu Luft III w Żaganiu, która miała miejsce w marcu 1944 r. Warto pamiętać, że na zespół linii kolejowych składa się linia kolejowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą kolejową, w tym stacje, przystanki i obiekty inżynieryjne. Historia budowy linii kolejowych prowadziła zwykle do przeobrażenia krajobrazu, a wznoszone zespoły stacyjne, budowle inżynieryjne oraz towarzysząca im infrastruktura ingerowały w obszary o bogatych walorach przyrodniczych, kulturowych i krajobrazowych. Ingerencja ta sprowadzała się do wprowadzenia w przestrzeń elementów technicznych, które na stałe wkomponowały w krajobraz, będąc świadectwem zaawansowanej myśli technicznej i kunsztu budowlanego. Zastosowane rozwiązania konstrukcyjno‐materiałowe i architektoniczne pozwoliły na powstanie malowniczych obiektów, doskonale osadzonych w istniejącym krajobrazie. Warto dostrzec ich walory.
Barokowy obraz z przedstawieniem św. Jana Ewangelisty dekorujący chorągiew procesyjną
Miejsce kradzieży/ zaginięcia: kościół filialny pw. św. Klemensa w miejscowości Borów Polski, gm. Nowe Miasteczko, pow. nowosolski Autor / warsztat: warsztat śląski