Szukaj

Polityka prywatności
projekt i realizacja Carbo Media

Chlastawa, gm. Zbąszynek, pow. świebodziński – kościół filialny pw. Wniebowzięcia NMP

Powstał w 1637, jako ewangelicki, ufundowany przez Radislausa Mesitsika i jego żony Małgorzaty z Brudzewskich. W następnych latach został wyposażony i ozdobiony polichromią autorstwa Krzysztofa Penzeliusa. W pocz. XX w., z powodu złego stanu kościołowi groziła rozbiórka. Zapobiegł jej ówczesny właściciel Chlastawy Seweryn Zakrzewski, wsparty przez Kämmera – konserwatora prowincji poznańskiej. Zabytek wyremontowano, wzbogacając go ponadto o wieżę z izbicą, wzorowaną na kościele w Kowianach na Opolszczyźnie. Konserwację polichromii przeprowadził prof. Kutschmann z Berlina. Kościół był remontowany w 50. i 90. latach XX w., restaurowany w 2009. Zbudowany jest w konstrukcji szkieletowej, oszalowany, salowy o trójbocznym zamknięciu od wschodu, z zakrystią od wschodu, kruchtą od północy, kaplicą od południa i wieżą od zachodu. Dwuspadowe dachy kryte są gontem. Wnętrze przekryte jest pozornym sklepieniem kolebkowym z wyeksponowanymi elementami więźby, wspartymi na zdobionym snycersko słupie. W wyposażeniu kościoła, oprócz polichromii znajdują się: loża kolatorska, ambona, chrzcielnica, epitafa. Obok kościoła położona jest brama-dzwonnica, wzniesiona w 1690, drewniana, konstrukcji szkieletowej z szalunkiem. Ma kształt dwu, zróżnicowanych rozmiarami, nastawionych na siebie prostopadłościanów, nakrytych dachami czterospadowymi.

Zobacz również

Żagań, powiat żagański – Kaplica Grobu Bożego (ul. Księżnej Żaganny 16)

Położona obok kościoła Nawiedzenia NMP, jest repliką kaplicy w Görlitz, wzorowanej na grobie Chrystusa w Jerozolimie. Powstała w 1598 z

Żagań, pow. żagański – szpital św. Doroty (ul. Żelazna)

Wraz z przebudową kościoła Świętego Krzyża, z fundacji księżnej Doroty powstał okazały szpital, zaprojektowany przez Schatzberga. Inwestycją, realizowaną w latach

Sobolice, gm. Przewóz, pow. żarski – kościół filialny pw . Najświętszego Serca Pana Jezusa

Wzniesiony w 1865 jako ewangelicki, w stylu neoromańskim, jest orientowany, murowany, salowy na planie prostokąta, z półkolistą absydą od wschodu

Skip to content